Onze Geschiedenis

De geschiedenis van De Familiezender begint in 2006. Op 20 mei 2006 startte Sefanja Jongkind met het online mediabedrijf Proles Producties. Een organisatie dat zich in de eerste plaats richtte op audio. Zowel online uitzendingen als het toen net ‘uitgevonden’ Podcasting. Later kwam daar online televisie bij en de uitgebreide webportals.

Foto van Sefanja Jongkind, oprichter van nieuwsplatform 1Almere

Radio Proles

Gelijktijdig met de oprichting van Proles Producties werd met de online radiozender ‘Radio Proles’ gestart. Een zender met pop en oldies. Het programma The 50’s, 60’s and the 70’s werd populair. Evenals het programma Lifestories die daaruit volgde. Dat laatste programma ging dieper in op de geschiedenis van hits uit de jaren ’50, ’60 en ’70. Ook hoorspelen waren populair onder de luisteraars. Een luisteraarsdoelgroep van voornamelijk 40 tot 55-jarigen.

HitsFM

Twee jaar na de oprichting van Radio Proles werd de zender omgedoopt tot HitsFM. De focus kwam meer te liggen op ‘hits van nu’ en specials. Bijzondere uitzendingen rondom Koninginnedag, het Eurovisie Songfestival, Sinterklaas en kerst kwam gedurende het jaar voorbij. Het aantal podcasts werd uitgebreid. En dat terwijl podcasting wereldwijd steeds populairder begon te worden.

Koptelefoon waarmee je naar Sefanja's playlist kan luisteren: De Spotify-playlist Sefan: met de favorieten van Sefanja,.

Vanaf 2011

In 2011 kwam er een eind aan HitsFM. Maar Proles Producties ging online door met een lange lijst aan webportals. Gospelnieuws.nl, de Publieke 8 (TV) en MT4NL zijn daar mooie voorbeelden van. Vanaf 2018 veranderde de merknaam Proles Producties in Techniview. Het bedrijf bleef zich op audio en video richten. En marketing als extra onderdeel. Het laten maken van websites, website-onderhoud, bedrijfsfilms en voice-over diensten waren daar onderdeel van. Dit alles onder de naam ‘Webcontent Service’.

1Almere

Oude logo van nieuwsplatform 1Almere

In datzelfde jaar, 2018, werd ook het online nieuwsplatform 1Almere opgericht. Op 8 januari 2018 om precies te zijn. Opnieuw door Sefanja Jongkind die op dat moment freelance journalist is. “Jongkind wilde een krachtige journalistieke organisatie neerzetten met onder meer een onderzoeksredactie. Het platform met bijbehorende radiozender zond tot 2020 alleen via het internet uit. Eind 2020 werd 1Almere overgenomen door Stichting Productie Fabriek Almere”, zo is ook online te lezen op Wikipedia.

2021

Sinds 2021 is Techniview omgedoopt tot De Familiezender. Dit om meer de nadruk te leggen om al onze creatieve mediamerken. Sinds 2024 is HitsFM terug van weggeweest. Met een nieuw format en een nieuwe naam: HitsUp. De Familiezender richt zich verder nog altijd op online webplatforms. Blesster.com (nog in oprichting) is daar een voorbeeld van.